Ugrás a tartalomra

Jelenlegi hely

Kultúra vagy kultúrpolitika?

Beküldte sinkogyorgy - 2016, január 5 - 09:38
sinkogyorgy képe

Furcsállom, hogy jan. 12-én (egyetlen napirendi pontként) rendkívüli zárt ülésen vitatja meg a kerepesi képviselő-testület, hogy ki kapja idén a Kerepes Kultúrájáért Díjat. Az ülésre a helyi képviselőkön kívül területi politikusok kaptak meghívást, no meg a két önkormányzati média, a lakosság kizárva.
 
Persze, most néhány „törvényismerő” ember azt mondja, hogy kitüntetések elbírálásával járó személyi minősítések nem tartoznak a nyilvánosságra. Ez idáig rendben is van, de mi ez a nagy felhajtás, miért kell összehívni a helyi döntéshozókat egyetlen döntés miatt? Ennyire fontos Kerepes kulturális élete?

Jó lenne, ha így lenne. Csakhogy aki itt él, ebben az országban és ezen a településen, az tudja, hogy a kultúrát is a politika irányítja. Szó nincs arról, hogy a helyben élők (lakosság) eldönthetik, hogy kit tartanak kitüntetésre alkalmasnak. Bár lehetett szavazni, de több tucat állampolgár szavazata ér annyit, mint egyetlen képviselőjé. Nagyszámú szavazatot összeszedni jelentős szervezést igényel, így nincs esélye senkinek arra, hogy őt a nép (lakosság) válassza meg. Helyette összeül egy testület, amelynek vannak olyan tagjai, akik egyetlen helyi kulturális eseményen sem vesznek részt. Igen, van ilyen képviselő, talán nem is egy. Hogy a közigazgatás feljebbvalói és az országgyűlési képviselő mit keresnek az ülésen, az talány.


Szóval Kerepesen politikai döntéstől függ, hogy ki kap kulturális díjat. Persze, máshol is így van, éppen ezért nem ez a legizgalmasabb dolog, amit említeni szeretnék, hanem néhány szót a kerepesi kultúráról. Természetesen tabu téma ez is, mint Kerepesen annyi minden.

Miről van szó? A kulturális hagyományokról. Kerepes alapvetően tót eredetű falu, legalábbis ami a létező hagyományokat illeti. Települtek be svábok is, de előttem ismeretlen okból asszimilálódtak a tót közösségbe. (Ma is vannak családok, melyek kettős nemzetiségi múlttal rendelkeznek, de tótként jelennek meg.)

Erre utalnak a tárgyi emlékek is, elsősorban a népviseletre gondolok. Valószínűleg „Trianon” után nem volt tanácsos Magyarországon nem magyarnak mutatkozni, így tótul tovább nem beszéltek nyilvánosan. A népviselet azonban megmaradt. Érdekes módon a magyarországi tót nemzetiségi csoportok öltözködésben és táncaikban, továbbá szokásaikban nem azonosak, helyi különbségek adódnak. Így van sajátos kerepesi tót népviselet, és vannak sajátosan kerepesi tót szokások is.

Tehát ha Kerepesen kulturális hagyományokról beszélünk, akkor azok kerepesi tót hagyományok. A német (sváb) nem maradt fenn, azokat ma Németországból importálják és újjáélesztik. Igaz, hogy a tótok is „elfelejtettek” tótul az 50-es évek táján, de később a nyelvet „hazai” forrásból rekonstruálták, így többé-kevésbé autentikusnak tekinthető.
 
Mindezt azért találtam fontosnak leírni, mert nekem, „belgának” feltűnt, hogy a kerepesi kulturális hagyományok egyáltalán nem kapnak elismerést, amikor Kerepesen kitüntetést osztogatnak. A ma 40 éves Pávakört a helyi vezetők hol támogatták, hol nem, de segíteni mintha nem lett volna fontos, miközben beszédeikben fennen hangoztatták a Pávakör érdemeit. A valóságban az asszonyok többnyire saját erőből szerveződtek, közösséget alkotva őrizték a hagyományt.

A tavalyi év tulajdonképpen a nemzetiségek önálló „színpadi” megjelenéséről szólt. A tótok a hagyományos disznóvágás mellett az Értéktár Kiállításon, valamint egy hagyományőrző tót esküvőn és lagzin mutatták be a múltat. Aztán a 40 éves Pávakör harmadszor nyerte el a szarvasi „Vo vire tanca” táncforgatag arany minősítését, megnyerve ezzel a Lami István díjat.

Más jelentős kulturális eseményről nem tudok, pedig igyekszem követni az eseményeket. Ha ezek után nem díjazzák a tót hagyományőrző kultúrmissziót, akkor okom van feltételezni, hogy valamiért nem szimpatikus Kerepes vezetőinek.

Hozzászólások

Teljesen egyetértek Sinkó úr írásával.Le a kalappal a pávások előtt.Szerintem az a baj , hogy egy "polihisztor" nkezében vagyunk mindnyájan.Egy mozdulattal vagy felfelé. vagy lefelé mutat az a bizonyos ujj.Ezt követik a "kényelmesek" mert nincs idejük utána nézni-olvasnia régi(eredeti) szokásoknak, viseleteknek, hanem elfogadnak "bármit".Most már teljesen nem értem a helyi embereket, egy személynek mindent elnéznek uram bocsá, megbocsájtanak, még a bírálóikra is haragszanak , annak az egynek pedig így lehet élni, "dolgozni", bírálni , pökhendiskedni, mindent és mindenkit besározni?Úgy érzem mintha mesebeli település lennénk és most pont az alvás állapota lenne az uralkodó.

Két dolgot képzelek el:

--ha nem egyezik véleményünkkel a kitüntetett NEM MEGYÜNK EL

EZZEL ÉRZÉKELTETJÜK NEMTETSZÉSÜNKET

--HA ELMEGYÜNK , HANGOS TILTAKOZÁSSAL ÉRZÉKELTETJÜK VÉLEMÉNYÜNKET.

A katolikus kultúráért díjról már kifejtettem véleményemet: nem tudom mit takar, ki felelhet meg az elvárásoknak?Miért avatkozik ebbe is bele a "kis szíriai"?

Értem  azt, hogy mindenhol mutogatni akarja magát, halhatatlan szeretne lenni Kerepesen. Mindenhová  odaíratja nevét. Pénzt ajánl fel nagy hangosan, majd csendben visszakéri vagy át sem adja.Ezek a normák ÓVODÁBAN sem működnek.Önkormányzati szinten pedig ajnározzák a döntéshozók.

Van még lejjebb?Szerintem nincs!Ez a kerepesi kultúra  !

 

ÉBRESZTŐ KEREPES !!

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes